Aanleiding: identiteitsspanning persoonlijk versus professie
Zowel uit de dagelijkse onderwijspraktijk als uit onderzoek is bekend dat (aanstaande) leraren in het primair en voortgezet onderwijs professionele identiteitsspanningen ervaren. Deze spanningen kunnen betrekking hebben op alle aspecten van het meesterschap. Leraren ervaren dan een conflict tussen wat zij persoonlijk relevant vinden (persoonlijke dimensie) en wat zij relevant vinden voor hun beroep (professionele dimensie). Professionele identiteitsspanningen kunnen zorgen voor gevoelens van onzekerheid en verlies aan passie, betekenisvolheid, betrokkenheid en controle over eigen handelen. Ze kunnen risico op burn-out en uitval vergroten en vormen, mede gezien het komend lerarentekort, een urgent probleem.
Doel: leren omgaan met professionele identiteitsspanningen
Aanstaande en beginnende leraren leren omgaan met professionele identiteitsspanningen. Hierdoor ervaren ze agency op de werkplek en ontwikkelen ze Persoonlijk Meesterschap. Agency verwijst naar controle hebben over eigen handelen en dit vereist een zekere mate van autonomie en eigenheid.
Onderzoek
In twee opeenvolgende projecten werd onderzocht welke professionele identiteitsspanningen vaak voorkomen en hoe (aanstaande) leraren daar het beste mee kunnen leren omgaan. De meest voorkomende spanningen zijn:
- Zorg willen dragen voor leerlingen versus de verwachting om te onderwijzen
- Het gevoel van niet competent zijn in termen van kennis versus de verwachting om een expert te zijn
- Balans werk en privé en werkdruk van het leraarsberoep
- Tijd willen steken in het oefenen van lesgeven versus de druk ervaren om tijd te investeren in andere taken die deel zijn van de leraarstaken
- Leerlingen als gehele personen behandelen versus het gevoel ze te moeten behandelen als leerlingen met leerprestaties
- Ervaren van moeilijkheden in het houden van emotionele afstand
- Moeilijkheden ervaren in benaderingen van ouders
De (aanstaande) leraren werden vervolgens begeleid in het leren omgaan met spanningen vanuit agency met behulp van het Broaden & Buildmodel (Fredrickson, 2009). Broaden&Build-model betekent voortbouwen op positieve belevingen op de werkplek en reeds aanwezige kwaliteiten van leraren. Positiviteit verbreedt iemands blikveld (broadens) en bouwt je mogelijkheden uit (build).
Resultaten
Het onderzoek heeft geresulteerd in een aantal concrete tools en producten. Begeleiders zoals instituutsopleiders, schoolopleiders en andere belangstellenden kunnen deze materialen inzetten bij het begeleiden van hun aanstaande leraren, beginnende leraren en ervaren leraren. Alle onderstaande materialen zijn gratis te downloaden en te gebruiken:
- Presentatie Professionele identiteitsspanningen die aanstaande en beginnende leraren op de werkplek ervaren en hoe ze ermee leren omgaan
- Presentatie Interventies gericht op het leren omgaan met professionele identiteitsspanningen vanuit agency m.b.v. Broaden & Buildmodel
- Filmfragment spanning 2
- Handreiking Omgaan met professionele identiteitsspanningen op de werkplek
- Handreiking Interventies gericht op het leren omgaan met professionele identiteitsspanningen
- Spanningskaarten
- Werkwijze spanningskaarten
- Vragenlijst aanstaande leraren en bijbehorende werkwijze vragenlijstafname
- Vragenlijst beginnende leraren en bijbehorende werkwijze vragenlijstafname
- Agency-vragenkaartenset (met vragenkaartenboekje, Agencymeter format en kaartjes Eigenheid, kaartjes Controle en kaartjes Autonomie)
- Beschrijving van spanning, plan van aanpak en evaluatie: spanning 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14
- Plan van aanpak vanuit agency en Voorbeeld Plan van aanpak
Publicaties