Activiteiten

Ronde 1 – Workshops

10.35 – 11.25 uur

In deze workshopronde kun je één workshop bezoeken. Je hoeft je niet vooraf in te schrijven voor een workshop, je maakt je definitieve keuze tijdens de Radiantdag.

Terug naar programma

 


 

PROGRAMMALIJN ONDERWIJS EN LEERTECHNOLOGIE


Blended learning: digitale leeromgevingen ter versterking van het onderwijs

Frank Kupers (Thomas More Hogeschool), Frank Coenders (De Kempel) en Wiebe Dijkstra (Marnix Academie) 

Veel hogescholen worstelen met de vraag hoe digitale leeromgevingen het onderwijs, en de flexibilisering ervan kunnen versterken. Hoe kan fysieke interactie goed worden gecombineerd met online leren? Welke keuzes maak je dan en vanuit welke visie? En hoe richt je de digitale leeromgeving dan goed in? In deze workshop bespreken experts van verschillende Radianthogescholen hun aanpak. Zo wordt o.m. de keuze van Thomas More Hogeschool voor Canvas, van de Kempel voor Teams, en het gebruik van Brightspace op de Marnix besproken. Vervolgens gaan de experts met elkaar en het publiek in gesprek over passende strategieën om ICT en onderwijs beter op elkaar te laten aansluiten.

 

Digitalisering en kritisch burgerschap

Theresa Song Loong (Kennisnet) 

Een schoolplein is een ruimte met publieke waarden maar bij een digitale leeromgeving is dat niet zo duidelijk.  Wie bepaalt eigenlijk hoe die wordt ingericht, hebben leraren daar wel (voldoende) zeggenschap over, en welke waarden zitten erin besloten? Theresa Song Loong, adviseur onderwijs en technologie bij Kennisnet, stelt deze zaken in deze workshop op scherp, en gaat in gesprek over de verborgen machtsstructuren van digitale leeromgevingen, de autonomie van leerkrachten, en de noodzaak studenten op te leiden tot kritische burgers en professionals. En over moed, de durf om zaken anders te doen. 

 


 

PROGRAMMALIJN SAMEN OPLEIDEN EN PROFESSIONALISEREN 

 

Samen Opleiden met Leeruitkomsten

Sandra Driessens en Mariska Krijgsman (Thomas More Hogeschool) 

Leeruitkomsten en Samen Opleiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Pabo’s hebben een steeds breder palet aan instromers; de deeltijd groeit, we kennen nog steeds de zijinstroom, mensen met een AD opleiding die in 120 EC opgeleid worden tot leerkracht, zijinstroom voor Mbo’ers, vwo’ers en allerlei studenten die graag de dingen zo doen dat ze ook bij hén passen.  Daarnaast kennen we een zeer divers werkveld: elke school is anders, elk onderwijs is anders.

Leeruitkomsten bieden ruimte voor deze eigenheid: studenten kunnen op eigen, passende wijze leeruitkomsten aantonen aansluitend bij hun eigen situatie en de werkwijze van de school waar zij in de praktijk zijn. 

Het is dan ook deze context die leidend is voor de wijze waarop studenten hun opleiding vormgeven; denk aan de keuze voor het jonge kind, het oudere kind, voor vernieuwingsonderwijs of gespecialiseerd onderwijs. Wanneer een student alle leeruitkomsten van de opleiding binnen één specifieke context uitvoert bepaalt de student daarmee al zijn eigen specialisatie. 

Aangezien de praktijk zo leidend is voor de opleiding van een student, voor de leeruitkomsten die hij aantoont en de wijze waarop, is het zeer voor de hand liggend dat leeruitkomsten steeds meer in de praktijk kunnen worden aangetoond. Wat is ervoor nodig om dat, samen, te doen?  We gaan graag met jullie hierover het gesprek aan! 

 

Professionaliseren van lerarenopleiders in groepsgewijze registratie- en prolongatietrajecten 

Jeannette Geldens (De Kempel), Margreet Christians (De Kempel), Peter Ruit (Driestar) 

Binnen het BRLO-project ‘Focus op Professie’ onderzoeken we op welke wijze registratie- en prolongatietrajecten meer betekenis kunnen krijgen voor lerarenopleiders en werkgevers.

In deze workshop delen we allereerst inzichten van een groepsgewijze registratie- en prolongatiepilot. Beide pilots zijn ontworpen vanuit de uitgangspunten van het nieuwe beroepsregister lerarenopleiders (Derksen et al, 2023). De registratiepilot is in 2023-2024 vormgegeven binnen de Radiantlerarenopleidingen Kempel, Driestar, IPABO en VIAA. De prolongatiepilot in het 1e semester van 2024-2025 binnen Kempel en Driestar. 

Het Beroepsregister laat hiermee dat geregistreerde lerarenopleiders staan voor professionele ontwikkeling en kwaliteit (BRLO, 2023). Dit sluit aan bij waarborg 3 ‘Organisatie’ uit het landelijk Kwaliteitskader. Deze waarborg geeft aan dat een aanpak van professionele ontwikkeling voor de verschillende actoren in het partnerschap Samen Opleiden de fundering vormt voor de basiskwaliteit van partnerschappen (Ontwikkelteam, 2021). 

Ten slotte verkennen we in deze workshop graag met elkaar op welke wijze we binnen Radiant het professionaliseren van lerarenopleiders in de toekomst verder betekenisvol kunnen vormgeven. 

 



PROGRAMMALIJN PERSOONLIJK MEESTERSCHAP EN INCLUSIE 


Studenten als pioniers: wat ervaren zij en hoe helpt dat organisaties verder 

Abigail Pater met studenten Sway Chow en Jeremy Panhuis (Marnix Academie) 

In deze workshop verkennen we de unieke en soms rauwe ervaringen van studenten die als pioniers de klas betreden. Deze authentieke perspectieven bieden waardevolle inzichten voor onderwijsorganisaties, van pabo’s tot scholen. Samen onderzoeken we hoe de ervaringen van studenten kunnen bijdragen aan vernieuwing en verbetering binnen onderwijsinstellingen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en interactieve opdrachten leren deelnemers hoe zij deze inzichten kunnen benutten om hun eigen organisatie verder te helpen. 

Deze workshop is bedoeld voor schoolleiders, docenten, mentoren en beleidsmakers in het onderwijs die willen begrijpen hoe de ervaringen van studenten nieuwe wegen kunnen openen voor hun organisatie. 

Doe mee en ontdek hoe de pioniersgeest van studenten de organisatie kan versterken! 

Deze workshop is interessant voor zowel onderwijsgevend als onderwijsondersteunend personeel

 

Samen inclusief onderwijs organiseren 

Bert van Velthooven (Marnix Academie) 

Bert van Velthooven begeleidt een workshop die start met een verkenning van de samenhangende begrippen passend onderwijs, inclusief onderwijs en diversiteit vanuit de meest recente inzichten. Vervolgens bespreken we hoe een inclusieve cultuur, een inclusieve attitude en aandacht voor psychologische veiligheid bijdragen aan inclusief onderwijs. In gezamenlijke dialoog worden bruggen geslagen tussen de werkvloeren van het basisonderwijs en de Pabo’s. Centraal staat het organiseren van het “hoe” van inclusief onderwijs. 

 

Inclusieve vieringen op lerarenopleidingen 

Abdoellah Ghzili (Marnix Academie) 

Abdoellah Ghzili is docent Godsdienstige en Levensbeschouwelijke Vorming (GLV) op de Marnix Academie en zet zich op de hogeschool in voor inclusie. Hij begeleidt deze praktische mini-workshop over inclusieve vieringen op lerarenopleidingen. In zijn inleiding bij deze workshop vertelt hij over de manier waarop inclusief vieren vormgegeven wordt op de Marnix. Via interactieve werkvormen verkennen de deelnemers vervolgens samen hoe ze vieringen kunnen vormgeven waarin alle betrokkenen zich herkennen en zich gewaardeerd voelen. Je gaat naar huis met concrete ideeën die direct toepasbaar zijn in je eigen praktijk. 

Deze workshop is interessant voor zowel onderwijsgevend als onderwijsondersteunend personeel

 



PROGRAMMALIJN CURRICULUMONTWERP EN INNOVATIE 

 

Interventies!

Loek Schoenmakers (De Kempel) en Arienne van Staveren (Marnix Academie) 

Hoe ga je samen met anderen aan de gang met vraagstukken in het onderwijs en in de school? Loek Schoenmakers en Arienne van Staveren schreven er een boek over en vertellen meer over hoe te interveniëren in complexe praktijken. Naast een beknopte theoretische toelichting komen er verschillende voorbeelden langs en is er ruimte voor vragen. De workshop is geschikt voor iedereen die in de praktijk te maken heeft met het oplossen van problemen, met veranderingen en innovaties en met praktijkonderzoek. 

 

Onderwijsambassadeurs

Lieneke van Rhee-Sjouken, Sunny Boerleider, Jus van Rosmalen (Marnix Academie) 

Via de Stichting Onderwijsambassadeurs bieden mensen die buiten het primair of voortgezet onderwijs werkzaam zijn of met pensioen zijn, hulp aan leerkrachten in de klas. In deze workshop delen onderwijsambassadeurs vanuit de Marnix Academie graag hun ervaringen. Wat is het verschil met een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner? Waarom is het voor een leerkracht fijn om een onderwijsambassadeur in de klas te hebben en wat is de meerwaarde voor de kinderen? Welke drijfveer hadden deze onderwijsambassadeurs voor hun inzet op een school? Hoe kan de inzet van onderwijsambassadeurs bijdragen aan de oplossing van het lerarentekort en wat kun jij doen om collega’s of bekenden te stimuleren om onderwijsambassadeur te worden? 

Deze workshop is interessant voor zowel onderwijsgevend als onderwijsondersteunend personeel

 

Childvoicing

Marieke Tjallema (Marnix Academie) 

Marieke Tjallema doet onderzoek naar de manier waarop voicing kan worden ingezet als onderdeel van de leeromgeving in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Door kinderen en jongeren serieus te nemen als volwaardige en competente gesprekspartners wanneer het om hun eigen onderwijs gaat, open je de mogelijkheid om met hen een leergemeenschap te vormen. Het vormen van leergemeenschappen wordt gezien als de meest inclusieve vorm van onderwijs. In deze workshop gaan we op zoek naar good practices waarin de stem van de leerling of student onderdeel is van de leeromgeving in de dagelijkse onderwijspraktijk. 

 



PROGRAMMALIJN ONTMOETEN EN NETWERKEN VOOR ONDERSTEUNING EN BEDRIJFSVOERING 

Welkom bij de Fruit Juice company! 

Hinja Bosman (Marnix Academie) 

Wil je meer weten over procesmanagement? Wil je spelenderwijs ervaren wat er misgaat in processen en vind je het leuk om mee te denken over verbetermogelijkheden?  Doe dan mee met deze actieve workshop, waarin we inzichtelijk maken hoe het komt dat samenwerken tussen onderwijs, onderzoek en ondersteuning soms zo ontzettend moeilijk is. Je gaat de deur uit met een aantal handvatten en handige tips om zelf aan de slag te gaan met procesoptimalisatie. 

Deze workshop is interessant voor zowel onderwijsgevend als onderwijsondersteunend personeel

Terug naar programma

Naar de kampvuursessies en gesprekstafels