Het SPRONG consortium wordt gevormd door een kerngroep die bestaat uit lectoren, senior onderzoekers van Radiant lerarenopleidingen en leraaronderzoekers van basisscholen.
De ambitie van het consortium is om in en vanuit gezamenlijkheid te werken aan vraagstukken rondom het thema ‘Waarden gedreven handelen bij complexe situaties in een context van diversiteit in de klas’. Door deze samenwerking en het opzetten van onderzoeksprojecten wordt gewerkt aan een kenniscentrum over genoemd thema. Samen wordt gewerkt aan o.a. het ontwikkelen van een visie op het thema en wordt een passende methodologie uitgewerkt.
Het consortium heeft momenteel 3 onderzoeksprojecten onder zich, namelijk:
- Het goede doen met digitale middelen (i.s.m. Kennisnet): een onderzoek naar het gebruik van digitale middelen in het onderwijs en de pedagogisch-didactische waarden die hierbij (impliciet) op het spel staan. (Thomas More Hogeschool, Ipabo (lectoraat rekenen-wiskunde) en Universiteit Utrecht).
- Fricties in waarden, omgaan met pluraliteit in het leraarschap (Driestar educatief en hogeschool VIAA)
- Waardengedreven burgerschap vanuit een levensbeschouwelijk fundament (Christelijke hogeschool Ede, Driestar educatief en Hogeschool de Kempel)
Samenwerken met partners buiten dit consortium valt onder de ambitie van SPRONG. Neem voor meer informatie over het consortium en samenwerking contact op met Ingrid Paalman.