Wist je dat kinderen in een natuurrijke omgeving 30% meer taal gebruiken dan ze tijdens het spelen op een betegeld schoolplein doen?
Deze verrassende uitkomst komt voort uit mijn onderzoek naar het verband tussen de natuurrijke omgeving en taalontwikkeling van kinderen in de leeftijd tussen twee en zeven jaar. De natuur maakt kinderen niet alleen spraakzamer, maar ook creatiever, het stimuleert hun probleemoplossend vermogen en nodigt uit tot verkennend spelgedrag. Reden genoeg hier op voort te borduren met een inspirerend symposium Taal in de Natuur op 17 maart bij Thomas More Hogeschool op 17 maart van 17.00 tot 20.15 uur.
Ik nodig je graag van harte uit aanwezig te zijn op deze avond waar we verder ingaan op:
- Welke aspecten van de natuur taalvaardigheden stimuleren.
- Hoe natuur mondelinge taalvaardigheid bij kinderen versterkt.
- Praktische manieren om natuurrijke speel- en leeromgevingen in jouw onderwijs te integreren.
We starten met een keynote waarna je één van de vier workshops kunt volgen. Je kunt kiezen uit:
- Buiten liggen spelverhalen voor het oprapen door Marieke van Ierschot;
- Taal in de natuur: dat vraagt om teamwork! door Janneke Hagenaar;
- Leerecosystemen: Leren binnen en buiten de school door Sofia van Santen;
- Natuur en cultuur in en om het Taalhuis door Marielle Laan.
Je kunt je hier aanmelden voor het symposium. Zie ik je daar?
Hartelijke groet,
Dr. Janette Prins